Een Key performance indicator (afgekort KPI) is een maatstaf om de prestaties van een organisatie te analyseren. Hij meet een doelstelling of een kritische succesfactor, een KSF, en drukt die uit in een getal. Als je de prestaties van je bedrijf wilt bijhouden, en de koers wat bij wil stellen waar dat nodig is, kun je gebruik maken van deze KPI’s . Door het monitoren van de KPI’s kun je de prestaties van je bedrijf monitoren. Een KPI dashboard leidt dan de weg naar een succesvol bedrijf.

Een key performance indicator monitoren voor blijvend succes

Tegenwoordig is de consumentenmarkt minder voorspelbaar dan dat hij vroeger was. Mensen gaan meer shoppen, en het aanbod varieert meer. Er zijn vaak trends, die wel enigszins te voorspellen zijn, maar waar je als bedrijf goed op in moet kunnen spelen. Door een goede key performance indicator te kiezen, en deze goed te monitoren kun je als bedrijf beter inspelen op de ontwikkelingen van de markt.

Hoe te werken met een KPI dashboard

Key performanceEen KPI dashboard kan een goede hulp zijn om de prestaties van je bedrijf goed overzichtelijk bij te houden. Hiervoor is het belangrijk, dat je een goede keus maakt in bij het opstellen van je KPI’s . Teveel KPI’s maken dat je juist het overzicht kwijt raakt, in plaats van dat je meer overzicht krijgt. Zorg ook dat je de belangrijke data op laat vallen. Schalen, randen, en labels moeten dan minder opvallend zijn en kunnen lichtere, neutrale kleuren hebben.

De juiste KPI’s kiezen

Het is dus belangrijk om niet te veel KPI’s te kiezen. Het is dus belangrijk dat je kiest voor de juiste KPI’s, en dat je de doelstelling ervan goed vaststelt. Zo heb je operationele KPI’s, strategische KPI’s, en analytische KPI’s. Kijk goed naar wat jouw organisatie nodig heeft bij het vaststellen van de KPI’s!